Interimsmarknaden växer snabbt. I interimsmarknadens barndom på början av 2000-talet var fokus på ekonomiroller. Nu förstår kunderna affärsnyttan med att ta in interimskonsulter på fler roller. Men det blir också fler konsultertillgängliga i marknaden eftersom många arbetstagare idag vill ha flexibilitet och kunna bestämma över sin egen tid. Interimskonsulter drivs ofta av att man tycker att det är intressant och spännande att hitta utmaningar i olika miljöer.
Det vanligaste kundbehovet är att man vill ha in en interimskonsult medan en permanent rekrytering pågår, eftersom det tar lång tid att rekrytera idag. Det har under en lång period varit arbetstagarens marknad och det är ofta en utdragen process att få rätt person på plats. Många kunder löser det med en interimskonsult i väntan på den permanenta personen.
Ett annat kundbehov är tillväxtbolag som vill testa en ny position genom att ta in en interimskonsult, för att prova ett affärsområde innan man bestämmer sig för en ev. permanent lösning.
Interimsmarknaden har alltid varit snabb men en trend är att konsultköpare nu har ännu högre krav tillsnabbhet. En snabbfotad organisation med ett stort kandidatnätverk är därför a och o för en seriös leverantör. Förväntningen är att presenteras för relevanta kandidater inom 48 timmar.