Även om båda handlar om att anställa en högt kvalificerad chef, ligger skillnaden till stor del i processen att hitta rätt person, och kvalitetssäkringen av denna.
Vad är Interim Management?
Interim Management är en tillfällig lösning när en organisation, planerat eller med kort varsel, anlitar en professionell och operativ ledare med lång erfarenhet under en begränsad period i ett specifikt uppdrag/uppgift. Interim Management har blivit ett självklart val för många organisationer när behov av extern kompetens uppstår på ledningsnivå. En Interim chef är en trygg källa av kunskap, expertis och som:
- är snabb i analys och utvärdering
- har kapacitet att snabbt definiera en operativ plan
- har förmåga att motivera medarbetare
- når uppsatta mål
- lämnar över ett resultat och handlingsplan till sin efterträdare/uppdragsgivare
Vad är Management for Hire?
Management for Hire är en kollektivbeteckning för temporär ledning och andra management-relaterade resurser, som inkluderar, men inte är begränsad till, Interim Management. Ofta är det enkeltindivider och mindre bolag som hyr ut sig själva eller kollegor, eller konsultbolag som hyr ut konsulter. Som kund kommer du att kunna välja från en begränsad pool bland de kandidater som är tillgängliga - och därmed är det ganska givet vilken kandidat du får. Om du hyr in en konsult, kan hen säkert fungera bra i vissa roller, men kanske mindre bra på ledningsnivå. En konsult är en expert inom sitt område och har sin styrka att kunna analysera, vara rådgivare och föreslå åtgärder. Om du behöver en ledare, är en Interim Manager vanligtvis ett bättre val.